Problemen met het internet

Controleer als eerste de actuele meldingen, op onze website kan je controleren of er in jouw regio werkzaamheden plaatsvinden, of een storing bekend is.
Klik hier voor de uptime te controleren
Klik hier voor de storings pagina

Resetten van de verbinding
Als er geen werkzaamheden of storingen zijn, kunt u proberen de verbinding weer tot stand brengen door deze te resetten. Doorloop de volgende stappen om uw internetverbinding te resetten:

1. Zet uw computer uit. Als u een router heeft, haalt u deze ook van de stroom.
2. Haal het Cernet Modem van de stroom (het modem bevindt zich in uw meterkast of in de woonkamer).
3. Sluit het modem na 1 minuut weer aan. Wacht nu totdat het modem online is (zodra de lampjes groen branden).
4. Als u een router heeft, dan zet u deze nu weer aan. Wacht tot de router online is. Heeft u geen router? Dan kunt u deze stap overslaan.
5. Zet uw computer weer aan. Het kan tot 2 minuten duren voordat de internetverbinding actief is.

Verbinding tussen modem en netwerk controleren
Als op het modem de lampjes WAN niet groen blijven branden maar knipperen, dan is het modem offline. Offline betekent dat er geen verbinding is tussen het modem en het netwerk van Cernet. Controleer in dat geval of het modem goed is aangesloten. Vergelijk de aansluiting bij u thuis met de aansluitschema's in de installatiehandleiding van Cernet.

Computer rechtstreeks aansluiten op het modem
Steeds meer gebruikers hebben een router om een verbinding draadloos te maken, of om meerdere computers aan te sluiten. Maakt u gebruik van een router, probeer dan of u wel verbinding kunt maken als u de computer rechtstreeks aansluit op het modem. Hiermee kunt u uitsluiten of uw router de storing veroorzaakt:

Sluit het modem rechtstreeks aan op de hoofdaansluiting met een korte UTP kabel van maximaal 1 meter.
Sluit de computer met een netwerkkabel rechtstreeks aan op het modem.

Gebruikt u een draadloze internetverbinding, lees dan de tips om uw draadloze internetverbinding te verbeteren.